Ст 10 СК РФ с комментариями и изменениями на 2019
Это будет законным и основным требованием к браку.
Данная статья воспроизводит положения прежнего законодательства России о том, что на ее территории действительным признается только брак, зарегистрированный в государственных органах записи актов гражданского состояния.
Государственная регистрация брака означает, что по российскому законодательству ни церемония бракосочетания в церкви, ни брак, заключенный по местным или национальным обрядам, не являются браком с юридической точки зрения и не порождают правовых последствий. Оформление брака в церкви является личным делом вступающих в брак и может иметь место как до, так и в любое время после регистрации брака, но не вместо. Однако во всех случаях юридически брак считается существующим только после его официальной регистрации в органах загса.
Гражданская форма брака посредством его регистрации в государственных органах и, соответственно, отмена церковной формы были произведены в России еще в 1917 г. декретом «О гражданском браке, о детях и о ведении книг актов гражданского состояния». Исключение делалось только для религиозных браков, заключенных до образования или восстановления государственных органов записи актов гражданского состояния. Сегодня СК предусматривает возможность признания правовой силы за церковной формой брака только в том случае, если брак был совершен в такой форме на оккупированных территориях, входящих в состав СССР в период Великой Отечественной войны, до восстановления на этих территориях органов записи актов гражданского состояния. Это означает, что такие браки не нуждаются в последующей регистрации в органах загса.
Фактические брачные отношения, сколь бы продолжительными они ни были, не являются браком в юридическом смысле и не порождают правовых последствий. Возникающие между фактическими супругами имущественные отношения регулируются нормами об общей собственности, установленными ГК РФ.
В России фактические браки признавались действительными наряду с зарегистрированными по Кодексу РСФСР 1926 г. Указом Президиума Верховного Совета СССР от 8 июля 1944 г. это положение было отменено; супругам, состоявшим в фактических брачных отношениях, предоставлялась возможность оформить свои отношения, зарегистрировав брак с указанием срока совместной жизни. Если фактический брак не был зарегистрирован, он сохранял правовую силу только до 8 июля 1944 г. Указом для тех случаев, когда фактические брачные отношения не могли быть зарегистрированы вследствие смерти или пропажи без вести одного из фактических супругов в период Великой Отечественной войны, другому фактическому супругу было предоставлено право обратиться в суд с заявлением о признании его (ее) супругом(-ой) умершего или пропавшего без вести на основании ранее действовавшего законодательства. Поскольку этот Указ не предусмотрел сроков для обращения в суд с целью установления нахождения в фактическом браке, заявление об установлении факта состояния в фактических брачных отношениях с умершим или пропавшим без вести лицом в указанный период могут быть поданы и в настоящее время.
Нельзя смешивать установление факта состояния в фактических брачных отношениях в порядке, предусмотренном Указом Президиума Верховного Совета СССР от 10 ноября 1944 г., с установлением факта регистрации брака на основании ГПК РФ. Согласно ГПК РФ установление факта регистрации брака допускается в том случае, если свидетельство о браке было утрачено и отдел загса отказывает в выдаче повторного свидетельства, поскольку никаких записей о регистрации брака в нем не сохранилось.
Государственными органами, регистрирующими браки на территории РФ, являются отделы записи актов гражданского состояния.
Свидетельство о браке, выдаваемое отделом загса, является документом, подтверждающим факт регистрации брака. Оно и подтверждает наличие у лица определенных субъективных прав, например, на получение алиментов, пенсии, жилищных и наследственных прав.
Если по какой-либо уважительной причине (например, из-за тяжелой болезни) вступающие в брак лица или одно из них не в состоянии прибыть в загс для регистрации брака, регистрация может быть произведена по месту их (его) нахождения (например, дома или в больнице) в присутствии сотрудника отдела загса, наделенного соответствующими полномочиями.
СК РФ регулирует заключение браков между гражданами РФ, проживающими за пределами территории РФ, в дипломатических представительствах и консульских учреждениях.
В ряде стран Запада, так же как и у нас, официально признается только брак, зарегистрированный в государственных органах. К таковым относятся, например, Франция, Германия, Бельгия и Голландия. В других странах наравне с гражданской формой брака правовые последствия порождает и брак, заключенный в церковной форме. Такой порядок существует в большинстве стран «общего права». Значительным своеобразием обладает порядок регистрации брака в странах с сильным влиянием католицизма. Однако с учетом той роли, которую играет в этих странах католическая церковь, церковная форма брака по существу является обязательной для лиц католического вероисповедания, которые составляют абсолютное большинство населения.
Итак, только зарегистрированный в органах загса брак порождает правовые последствия. В этом состоит конститутивное значение регистрации брака. Именно со дня государственной регистрации брака у супругов возникает целый комплекс взаимных прав и обязанностей, а ребенок, рожденный после государственной регистрации брака, считается рожденным в браке со всеми вытекающими отсюда последствиями.
Ст. 10 СК РФ. Заключение брака
1. Брак заключается в органах записи актов гражданского состояния.
2. Права и обязанности супругов возникают со дня государственной регистрации заключения брака в органах записи актов гражданского состояния.
См. все связанные документы >>>
1. Комментируемая статья, как и сам СК РФ, не содержит определения брака, поскольку брак представляет собой институт особого рода, который регулируется не только нормами права, но и нормами морали и этики. Поэтому данная дефиниция является предметом исследования теории семейного права. Специалисты в области семейного права отмечают, что понятие брака является неоднозначным, ибо брак можно рассматривать с различных точек зрения: и как юридический факт, и как правоотношение, и как институт семейного права.
Если раскрывать саму сущность понятия брака как правового явления, то можно отметить, что больших расхождений в научных взглядах на данную правовую категорию нет, поскольку браку свойственны определенные специфические черты, такие как: брак — это союз мужчины и женщины; союз добровольный и равноправный; союз, как правило, пожизненный; имеет цель — создание семьи; заключенный в порядке, установленном законом; порождает определенные права и обязанности между супругами. Совокупность названных признаков и позволяет определить брак как моногамный, добровольный и равноправный союз мужчины и женщины, заключенный с соблюдением установленного законом порядка и порождающий между супругами взаимные личные и имущественные права и обязанности <1>.
———————————
<1> Комментарий к Семейному кодексу Российской Федерации / Отв. ред. И.М. Кузнецова. 2-е изд. М., 2000. С. 33.
Комментируемая статья развивает положение п. 2 ст. 1 СК РФ о том, что в Российской Федерации признается брак, заключенный только в органах загса. Следовательно, брак, заключенный на территории Российской Федерации иным способом, например совершенный по религиозным обрядам или по национальным обычаям, что сегодня является достаточно распространенным явлением, а также в иных учреждениях, не признается государством и не порождает никаких правовых последствий. Исключением из общего правила является положение, предусмотренное п. 7 ст. 169 СК РФ, на основании которого браки граждан Российской Федерации, совершенные по религиозным обрядам на оккупированных территориях, входивших в состав СССР в период Великой Отечественной войны, до восстановления на этих территориях государственных органов загса, являются действительными и имеют правовую силу. Такие браки не нуждались в последующей государственной регистрации в органах загса.
Впервые правило, установленное п. 1 комментируемой статьи, в Российской Федерации было введено Декретом ВЦИК и СНК РСФСР от 18 декабря 1917 г. «О гражданском браке, о детях и о ведении книг актов гражданского состояния», который отменил церковную форму брака, впредь признавая ее частным делом брачующихся. Исключение в соответствии с указанным Декретом предоставлялось только для религиозных браков, совершенных до образования или восстановления государственных органов загса. Такие браки приравнивались к зарегистрированным и не нуждались в последующей регистрации в органах загса.
2. В п. 2 комментируемой статьи определено, что права и обязанности супругов возникают со дня государственной регистрации заключения брака в органах загса. Данное положение имеет важное значение, поскольку только со дня государственной регистрации заключения брака мужчина и женщина приобретают новый для себя статус — статус супругов и отношения, возникающие между ними, становятся предметом правового регулирования семейного законодательства. Соответственно, фактические брачные отношения, т.е. сожительство мужчины и женщины, независимо от их продолжительности не порождают никаких правовых последствий. Поэтому суд должен учитывать, что установленный факт состояния в фактических брачных отношениях не порождает для заявителя никаких правовых последствий <1>. Возникающие между фактическими супругами имущественные отношения регулируются нормами гл. 16 ГК РФ об общей собственности.
———————————
<1> Обзор кассационной и надзорной практики Свердловского областного суда за третий квартал 2004 года // http://www.ekboblsud.ru.
Однако следует отметить, что в соответствии с КЗоБСО РСФСР 1926 г. в России фактические браки признавались действительными наряду с зарегистрированными до июля 1944 г. Указом Президиума Верховного Совета СССР от 8 июля 1944 г. «Об увеличении государственной помощи беременным женщинам, многодетным и одиноким матерям, усилении охраны материнства и детства, об установлении почетного звания «Мать-героиня» и учреждении ордена «Материнская слава» и медали «Медаль материнства» <1> данное положение было отменено. Фактическим супругам предлагалось оформить свои отношения путем регистрации брака с указанием срока фактической совместной жизни. Если фактический брак не был зарегистрирован, он сохранял правовую силу только до 8 июля 1944 г. Поэтому установление судом факта нахождения в фактических брачных отношениях, возникших после 8 июля 1944 г., не допускается <2>. В случаях, когда фактические брачные отношения, возникшие до принятия Указа от 8 июля 1944 г., не могли быть зарегистрированы в силу ряда причин (смерть одного из фактических супругов или пропажа без вести на фронте в военное время), другой супруг имел право обратиться в суд с заявлением о признании его супругом умершего или пропавшего без вести лица на основании ранее действовавшего законодательства (Указ Президиума Верховного Совета СССР от 10 ноября 1944 г. «О порядке признания фактических брачных отношений в случае смерти или пропажи без вести на фронте одного из супругов» <3>). Указ от 10 ноября 1944 г. не предусматривал сроков для обращения в суд с заявлением об установлении факта состояния в фактических брачных отношениях с умершим или пропавшим без вести супругом на фронте в период Великой Отечественной войны. Следовательно, можно сделать вывод о том, что такое заявление может быть подано и в наше время.
———————————
<1> Ведомости СССР. 1944. N 37.
<2> См.: Надзорная практика Верховного суда Республики Карелия по гражданским делам в 2005 году // Бюллетень судебной практики Верховного суда Республики Карелия. 2006. N 2.
<3> Ведомости СССР. 1944. N 60.
На основании п. 1 ст. 6 Закона об актах гражданского состояния государственная регистрация актов гражданского состояния устанавливается в целях охраны имущественных и личных неимущественных прав граждан, а также в интересах государства. Соответственно, государственная регистрация брака устанавливается в целях охраны имущественных и личных неимущественных прав супругов, а также контроля за соблюдением установленных законом порядка и условий вступления в брак (о порядке заключения брака см. комментарий к ст. 11 СК РФ).
Государственная регистрация актов гражданского состояния производится органами загса, образованными органами государственной власти субъектов РФ. Полномочия на государственную регистрацию актов гражданского состояния являются полномочиями Российской Федерации, которые передаются органам государственной власти субъектов РФ (с возможностью делегирования органам местного самоуправления) (п. 1 ст. 4 Закона об актах гражданского состояния).
Браки между гражданами Российской Федерации, проживающими за пределами территории Российской Федерации, в соответствии со ст. 157 СК РФ заключаются в дипломатических представительствах или в консульских учреждениях Российской Федерации, которым законом предоставлены соответствующие полномочия на государственную регистрацию актов гражданского состояния (ст. 5 Закона об актах гражданского состояния) (см. комментарий к ст. 157 СК РФ). Также ст. 158 СК РФ установлено, что браки между гражданами Российской Федерации и браки между гражданами Российской Федерации и иностранными гражданами или лицами без гражданства, заключенные за пределами Российской Федерации с соблюдением законодательства страны места их заключения, признаются действительными в Российской Федерации, если отсутствуют препятствия, предусмотренные ст. 14 СК РФ (см. комментарий к ст. ст. 14, 158 СК РФ).
В отличие от прежнего законодательства, устанавливающего, что регистрация брака производится по месту жительства одного из брачующихся или их родителей (ст. 150 КоБС), ст. 25 Закона об актах гражданского состояния предусматривает иное правило, более эффективно учитывающее интересы лиц, вступающих в брак. Согласно указанной статье, государственная регистрация заключения брака производится в любом органе загса на территории Российской Федерации по выбору брачующихся. Подтверждением государственной регистрации брака как юридического факта возникновения супружеских прав и обязанностей является запись акта о заключении брака, на основании которой супругам выдается свидетельство о заключении брака.
Комментарии к Статье 11 Семейного кодекcа РФ
Статья 11 СК РФ. Порядок заключения брака
Комментарий к статье 11 СК РФ:
1. В соответствии с п. 1 комментируемой статьи брак не может быть заключен через представителя — необходимо личное присутствие лиц, вступающих в брак.
2. По общему правилу брак регистрируется спустя месяц со дня подачи будущими супругами заявления в орган загса. Из этого правила есть два исключения.
Во-первых, брак может быть заключен раньше этого срока при наличии уважительных причин. Причем орган загса может, по просьбе подающих заявление лиц, не только сократить, но и увеличить положенный срок, но не более чем на месяц. Перечня (даже примерного) уважительных причин СК не содержит. Очевидно, это могут быть предстоящая командировка, необходимость госпитализации, скорый переезд в другой город и т.д.
Бесплатная юридическая консультация по телефонам:
Во-вторых, закон говорит об особых обстоятельствах, при которых допускается возможность регистрации брака в день подачи заявления. Примерный перечень таких обстоятельств (беременность, рождение ребенка, непосредственная угроза жизни одной из сторон), приведенный в комментируемой статье, может быть дополнен, например, следующей ситуацией: жениху завтра идти в армию (а у невесты нет справки о беременности).
И особые обстоятельства, и уважительные причины надо подтверждать документально.
3. Должностное лицо органа загса, которое принимает заявление от будущих супругов, должно предупредить их об ответственности за сокрытие препятствий к заключению брака (см. комментарий к ст. 14), а также убедиться, осведомлены ли они о состоянии здоровья друг друга (см. комментарий к ст. 15).
4. Что делать в случаях, когда желающие вступить в брак лишены возможности подать совместное заявление о подобном намерении? Статья 26 Закона об актах гражданского состояния допускает (при наличии уважительных причин) возможность подачи не совместного заявления, а двух раздельных. В подобных случаях заявление, которое не может быть подано лично, направляется в орган загса почтой. При этом подлинность своей подписи заявителю необходимо заверить нотариально.
Сама же регистрация брака, как уже говорилось, всегда производится в присутствии вступающих в брак и по общему правилу — в помещении органа загса. И только если будущие супруги (один из них) не могут явиться в орган загса, брак в соответствии с п. п. 6, 7 ст. 27 Закона об актах гражданского состояния регистрируется в другом месте (в больнице, на дому, в местах лишения свободы), но опять же в присутствии обеих сторон.
5. Отказ зарегистрировать брак может быть обжалован в суд по месту жительства одного из супругов либо по месту нахождения органа загса. То же касается возможности обжаловать решение органа загса и распространяется на необоснованный отказ сократить (увеличить) срок регистрации, а также зарегистрировать брак (при наличии особых обстоятельств) в день подачи заявления.
СТ 10 СК РФ
1. Брак заключается в органах записи актов гражданского состояния.
2. Права и обязанности супругов возникают со дня государственной регистрации заключения брака в органах записи актов гражданского состояния.
Комментарий к Ст. 10 Семейного кодекса РФ
1. Российское семейное законодательство в настоящее время признает таковым только брак, заключенный в органах записи актов гражданского состояния (загс). Порядок деятельности и компетенция таких органов регламентированы специальным законодательством.
Специальный закон.
Бесплатная юридическая консультация по телефонам:
Федеральный закон от 15.11.1997 N 143-ФЗ «Об актах гражданского состояния».
2. С формальной, цивилистической позиции вступление граждан в брак — это в том числе и сделка, порождающая гражданские субъективные права и обязанности. Вместе с тем создание семьи, рождение и воспитание детей, помощь пожилым родителям — явления настолько емкие и многогранные, что выходят за рамки не только семейного и гражданского права, но и всего законодательства в целом. Значимость семьи и семейных отношений для государства («ячейка общества» — писали в старину), необходимость максимальной определенности имущественных отношений, наследование, которое по общему правилу происходит в границах семьи, — все это обусловливает одно из главных положений семейного права: брак заключается в специальном органе и фиксируется специальными записями.
Наука.
Заключение брака требует для действительности своей наличие указанной законом формы. Брак, заключенный не по этой форме, не признается браком. Это требование строгого соблюдения формы при бракосочетании вытекает из двух причин: из особой важности брачного союза для брачующихся лиц и из-за высокой общественной важности этого союза.
А.И.Загоровский
3. Фактические брачные отношения в настоящее время в России не влекут возникновения семейных прав и обязанностей. И хотя в действительности «незарегистрированных браков» немало, мужчины и женщины счастливы в таких отношениях, воспитывают общих детей, закон эти отношения не видит.
Наука.
Надо признать, что семья и брак — творение человеческой фантазии, не имеющее даже отдаленного отношения к так называемым естественным инстинктам. Европейский брак в своей современной форме — следствие длительного развития философских, религиозных, политических, социальных и экономических представлений. Идеальное супружество в понимании европейца характерно все еще тем, что длится до самой смерти.
А.Гуггенбюль-Крейг
Судебная практика.
Правовое регулирование брачных отношений в Российской Федерации осуществляется только государством. В настоящее время закон не признает незарегистрированный брак и не считает браком сожительство мужчины и женщины. Оно не порождает правовых последствий и поэтому не устанавливается судами в качестве факта, имеющего юридическое значение. Исключение сделано лишь для лиц, вступивших в фактические брачные отношения до 8 июля 1944 года, поскольку действовавшие в то время законы признавали равноправными два вида брака — зарегистрированный в органах загса и фактический брак.
Требования заявительницы по существу сводятся к тому, чтобы фактическому браку вновь придавалось такое же правовое значение, какое имеет брак, заключенный в органах записи актов гражданского состояния. Однако определение понятия брака, порядка его регистрации, прав и обязанностей, вытекающих из брака, — это прерогатива законодателя. В компетенцию Конституционного Суда Российской Федерации, установленную статьей 3 Федерального конституционного закона «О Конституционном Суде Российской Федерации», подобные вопросы не входят.
Поскольку в действующем законодательстве нет института «фактического брака» и Конституция Российской Федерации не содержит понятия брака и его правовой охраны, отсутствует нормативная основа для решения Конституционным Судом Российской Федерации вопросов, поставленных заявительницей, и ее жалоба является беспредметной (Определение КС РФ от 17.05.1995 N 26-О).
Наука.
Интересен подход к незарегистрированному брачному сожительству, разработанный в Эквадоре. 29 декабря 1982 г. в этой стране был принят Закон «О регулировании фактического брака» — специальный законодательный акт, целиком посвященный фактическим брачным отношениям. Видимо, принятие этого Закона было вызвано либерализацией всей общественно-политической жизни страны в результате прихода к власти в 1979 г. гражданского правительства (после военного переворота 1972 г.), а также обстоятельствами, аналогичными сложившимся в России к 1926 г., — недостаточным распространением среди католического населения установленной светской формы заключения брака.
Отметим, что уже в названии данного Закона (как и в его тексте) употребляется слово «брак», а сами отношения обозначены термином «фактический брак», а не, например, «семейные отношения без регистрации брака», «фактические брачные отношения», «внебрачная общность жизни» и др. Согласно ст. 1 этого Закона «постоянный и моногамный фактический брак продолжительностью более двух лет между мужчиной и женщиной, свободными от брачного союза, чтобы вместе жить, рожать детей и оказывать друг другу взаимную помощь, дает основание для образования общности имущества». То есть фактический брак является основанием для установления законного режима имущества супругов. Все, что касается общности имущества в фактическом браке (актив и обременения, управление имуществом, раздел приобретений), регулируется нормами Гражданского кодекса Эквадора о супружеской общности. При этом постоянное управление общностью осуществляет тот из сожителей, который уполномочен на это официальной грамотой, а если уполномочие отсутствует, общностью управляет мужчина. Такой же порядок действует в Эквадоре в отношении законного брака.
А.В.Слепакова
Информация.
В России число супружеских пар в 2002 г. составило 34 млн. (в 1989 г. — 36 млн.), из них 3 млн. пар (10%) состояли в незарегистрированном браке (итоги Всероссийской переписи населения 2002 г.). В 2010 г. число супружеских прав составило 33,2 млн. 4,4 млн. (13%) — в незарегистрированном браке (итоги Всероссийской переписи населения 2010 г.).
90000 Marriage Registration | Immigration Department 90001 90002 If both of you are currently living outside Hong Kong and intend to get married in Hong Kong, you should write direct to the Marriage Registration and Records Office at the address below for a copy of Notice of Intended Marriage form and information sheet «Information Required for Registration of Marriage «for completion. The address is as follows: — 90003 90002 The Marriage Registration and Records Office 90005 3 / F, Low Block 90005 Queensway Government Offices 90005 66 Queensway 90005 Hong Kong 90003 90002 You may also send email to the Immigration Department at the [email protected] requesting for the form and information sheet.90003 90002 The completed notice form with your signature should be authenticated by a Notary Public of the country where you live. 90013 Please note that if you are living in different territories / countries, the form is only required to be authenticated by a Notary Public of the country where one of you lives (i.e. the one who gives the notice). 90014 The authenticated notice, the completed information sheet together with the supporting documents and the bank draft being the payment of HK $ 305 payable to «The Government of the Hong Kong Special Administrative Region» should be sent by registered airmail or submit through your contact person in Hong Kong or a civil celebrant of marriages to the Marriage Registration and Records Office.If your bank draft is not drawable in Hong Kong currency, you should pay for an additional bank handling commission of HK $ 100 for exchanging of currency. Please do not send in cash. 90003 90002 If you intend to celebrate your marriage at the marriage registry, you may indicate your preference about the date of marriage and registry on the information sheet. A reply will be sent to you to confirm the appointment for marriage ceremony after receipt of the authenticated notice, the prescribed fee, and supporting documents.Please note that the marriage registry has quota limit of marriage appointment. To facilitate the alternative arrangement, you may provide several preferences of marriage appointment and your email address for easy communication. 90003 90002 If your marriage is to take place in a licensed place of worship or to be celebrated by a civil celebrant of marriages, you should consult the officiating minister or civil celebrant of marriages for the exact date, time and place of wedding. Please als 90003.90000 Marriage registration 90001 90002 90003 «On the formation of the territorial bodies of the State Migration Service» of 06/15/2011 90004 90003 «On approval of the sample, technical description of the form and the Procedure for processing, issuing, exchanging, canceling, sending, withdrawing, returning to the state, invalidation and destruction of the temporary residence permit» dated 12.26.2002 90004 90003 «On approval of the action plan for the implementation of the State Migration Policy Concept» dated October 12, 2011 90004 90003 «On approval of the Concept for the creation of a national system of identification of citizens of Ukraine, foreigners and stateless persons» dated December 23, 2015 90004 90003 «On approval of the action plan for 2018-2021 on the implementation of the Strategy of the State Migration Policy of Ukraine for the period up to 2025» dated 08.19.2018 90004 90003 «On the approval of the sample, technical description of the form and the Procedure for processing, issuing, exchanging, canceling, sending, withdrawing, returning to the state, invalidation and destruction of the permanent residence permit» dated 04.25.2018 90004 90003 «On approval of the procedure for the formation of immigration quotas, the procedure for the production of applications for the granting of immigration permits and ideas about its cancellation and the implementation of the adopted decisions» of 12/26/2002 90004 90003 «On approval of the sample, technical description of the form and the Procedure for processing, issuing, exchanging, canceling, sending, withdrawing, returning to the state, invalidating and destroying the temporary residence permit» dated April 25 2017 «90004 90003 «On approval of the Rules for issuing visas for entry into Ukraine and transit through its territory» dated March 1 2017 90004 90003 «On approval of the Regulation on the identity card, which needs additional protection» dated March 14 березня 2012 90004 90003 «On approval of the procedure for extending the period of stay and extending or reducing the period of temporary stay of foreigners and stateless persons on the territory of Ukraine» dated 02.15.2012 90004 90003 «On approval of the Regulation on checkpoints across the state border and checkpoints» dated August 18 2010 90004 90003 «The procedure for confirming sufficient financial support for foreigners and stateless persons to enter Ukraine, stay on the territory of Ukraine, transit through the territory of Ukraine and travel outside it and determine the amount of such support approved by the Cabinet of Ministers of Ukraine «dated December 4, 2013 No. 884 90004 90003 «The procedure for extending the period of stay and extending or reducing the period of temporary stay of foreigners and stateless persons on the territory of Ukraine, approved by Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine» dated February 15, 2012 на No.150 90004 90003 «The order of registration, manufacture and issuance of a permanent residence permit and temporary residence permit, approved by the Cabinet of Ministers of Ukraine» dated March 28, 2012 року № 251 90004 90003 «The procedure for issuing visas is governed by the Rules for issuing visas for entry into Ukraine and transit through its territory, approved by Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 567» dated 01.06.2011. 90004 90003 «Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine» dated March 28, 2012 No.251 «On approval of the Procedure for processing, manufacturing and issuing a permanent residence permit and temporary residence permit and technical description of their forms and amending Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine» dated December 26, 2002 No. 1983 90004 90003 «Resolution of the Cabinet of Ministers» dated November 17, 2004 No. Тисячі п’ятсот тридцять одна «On approval of the Procedure for drawing up and issuing a certificate of a foreign Ukrainian» 90004 90003 «Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine» dated August 10, 2004 No.1024 «On the establishment of the National Commission for Foreign Ukrainians» 90004 90041 90002 90003 «On approval of the Rules for consideration of applications and execution of documents required to resolve the issue of recognition of a refugee or a person who needs additional protection, loss and deprivation of refugee status and additional protection and cancellation of the decision to recognize a person as a refugee or a person who needs additional protection «from 07.09 .2011 90004 90003 «On approval of the Temporary order of consideration of applications for registration of a permanent residence permit and temporary residence permit» dated July 25, 2013 90004 90003 «On approval of the Procedure for processing applications from foreigners and stateless persons to extend the period of stay on the territory of Ukraine» dated April 25, 2012 90004 90003 «On approval of the Instruction on the execution of materials on administrative offenses by the State Migration Service of Ukraine» dated 08.28.2013 90004 90041 .90000 Registration of marriage 90001 90002 Rules 90003 90004 If you are getting married by civil ceremony in a Registry Office or other approved place, you should approach the Registrar of Civil Marriages for the district in which you intend to marry for information on how to proceed. If you are getting married by religious or secular ceremony, you should approach the authorities of the body concerned for advice on how to proceed. 90005 90004 Since November 2007, a couple getting married are required to give notification in person of their intention to marry to a Registrar at least 3 months before the intended date of their marriage.A couple in a civil partnership who wish to marry should contact the Registrar who will guide them through the process. The notification can be given to any Registrar. 90005 90004 If there is no impediment to your marriage, the Registrar will issue you with a Marriage Registration Form (MRF) which gives you permission to marry. Read more about notification requirements here. 90005 90004 You should give the MRF to whomever will be solemnising your marriage before the marriage ceremony. Immediately after the marriage ceremony the MRF should be signed by you and your spouse, the two witnesses and the person solemnising the marriage.90005 90012 Registration 90013 90004 If you get married by civil ceremony, the Registrar who solemnised the marriage will register the marriage with the information on the MRF as soon as possible after the ceremony. If you get married by religious or secular ceremony, you should give the MRF within one month to a Registrar, for the marriage to be registered. It does not have to be returned to the Registrar who issued it. 90005 90004 Under Section 50 of the Civil Registration Act 2004, if the completed MRF is not returned to a Registrar within 56 days of the intended date of marriage recorded on the MRF, the Registrar can serve a notice on you requiring you to return the MRF within 14 days of receiving the notice.If you do not comply with this requirement, the Registrar can serve a notice on you requiring you to attend on a particular date at the office of the Registrar (or other place given in the notice) with the completed MRF. If you are unable to give the MRF to the Registrar when you meet, you have a further 14 days to give it. 90005 90004 You can not get your marriage certificate until the marriage is registered. 90005 90012 Registration of marriages outside Ireland 90013 90004 Marriages of Irish citizens abroad are normally registered in the country where they occur.The General Register Office (central civil repository for records relating to births, deaths and marriages in Ireland) has no function in the registration of marriages of Irish citizen (s) that take place abroad, or in advising on such marriages. Marriages that take place outside the State are not registered in Ireland. 90005 90004 Your foreign marriage certificate will usually be accepted for official purposes in Ireland where you need to show evidence that you are married. If the certificate is in a foreign language, you must provide an official translation or a translation from a recognised translation agency.90005 90002 Rates 90003 90004 There is no fee charged for the registration of a marriage, or for the correction of errors on a marriage certificate. Fees are charged for copies of certificates. 90005 90004 A certificate is issued for social welfare purposes at a reduced cost. Evidence it is for social welfare purposes is required, such as a letter from the Department of Social Protection. 90005 90004 The fees charged for a certificate are as follows: 90005 90034 90035 € 20 for a full standard certificate 90036 90035 € 1 for a copy for social welfare purposes (letter from Department of Social Protection required) 90036 90035 € 4 for an uncertified copy of an entry in the Register 90036 90035 € 10 to have a certificate authenticated (only available from the General Register Office) 90036 90043 .90000 Marriage Registration: Procedure, Documents & Timelines 90001 90002 90003 The Supreme Court of India, in 2006, made it mandatory to register all marriages. In India, a marriage can either be registered under the Hindu Marriage Act, 1955 or under the Special Marriage Act, 1954. The Hindu Marriage Act applies to Hindus, whereas the Special Marriage Act applies to all citizens of India irrespective of their religion. The Hindu Marriage Act provides for registration of an already solemnized marriage and does not provide for solemnization of a marriage by a Marriage Registrar.However, the Special Marriage Act provides for solemnization of a marriage as well as registration by a Marriage Officer. To be eligible for marriage in India, the minimum age is 21 years for males and 18 years for females. The register marriage process is applicable only for the above-mentioned age for men and women. The register marriage procedure for lovers also remains the same, which we will see in the following blog. Also, we will look into the documents required for marriage certificate and lots more.90004 90005 Registration under the Hindu Marriage Act, 1955 90006 90003 The Hindu Marriage Act is applicable in cases where both husband and wife are Hindus, Buddhists, Jains or Sikhs, or where they have converted into any of these religions. The first step in this marriage registration process is to apply to the sub-registrar under whose jurisdiction the marriage has been solemnized, or either party to the marriage has been residing. 90004 90003 Both partners will need to fill in the Application Form, sign it and submit it along with two photographs of the marriage ceremonies, invitation card of marriage, age and address proof of both parties, affidavit of Notary / Executive Magistrate to prove that the couple is married under Hindu Marriage Act 1955, fit mental condition and proof of non-relationship between the parties within the degree of prohibition.90004 90003 90012 90013 90004 90003 All the documents should be attested by a Gazetted Officer and the parties will have to deposit a fee with the cashier at the sub-registrar and attach the receipt with the Application Form. Once the application has been submitted and the documents verified, the concerned officer will assign a date of registration when the marriage certificate document will be issued. 90004 90003 Under the Hindu Marriage Act, 1955, certain conditions have to be fulfilled to consider the marriage between the parties legal and valid.These conditions have been specified under Sec. 5 and sec. 7 of the Act. Under section 5 of the Hindu Marriage Act 1955, a marriage is considered valid only if both the parties to the marriage are Hindus. If either of the party to the marriage is a Muslim or a Christian, then the marriage will not be a valid Hindu marriage. 90004 90019 A marriage can be solemnized between any two Hindus if the following conditions are fulfilled, namely: 90020 90021 90022 If neither party has a spouse living at the time of the marriage, 90023 90022 If neither party is incapable of giving a valid consent to it in the consequence of unsoundness of mind, 90023 90022 Though capable of giving valid consent, neither of them has been suffering from any mental disorder or to such an extent as to be unfit for marriage and the procreation of children, 90023 90022 If neither of them has been subject to recurrent attacks of insanity or epilepsy.90023 90022 The bride has completed the age of 18 years and the bridegroom the age of 21 years at the time of marriage, 90023 90022 The parties are not within the degrees of prohibited relationship unless the custom or usage governing each of them permits of a marriage between the two, 90023 90022 The parties are not a lineal ascendant of the other (Sapindus) unless the custom or usage governing each of them permits of a marriage between the two. 90023 90036 90005 Degree of prohibited relationship: 90006 90003 Two individuals are said to be covered under the degrees of prohibited relationship — 90004 90021 90022 If one of them is the lineal ascendant of the other, 90023 90022 One was the husband or wife of lineal ascendant or descendant of the other, 90023 90022 If one of them was the wife of the brother or the father’s or mother’s brother or the grandfather’s or grandmother’s brother of the other, 90023 90022 Or if they are brother and sister, aunt and nephew, uncle and niece, or children of brother and sister or of two brothers or two sisters.90023 90036 90003 A marriage falling within the above categories will be considered void. 90004 90003 90054 Exception: 90055 The customs play an important role here i.e. If there is a custom governing the parties, they may marry even if they fall under the degrees of prohibited relationship. 90004 90003 90054 Punishment: 90055 A marriage which is solemnized between the parties within the degrees of prohibited relationship is considered null and void. 90004 90003 The parties of such a marriage are liable to be punished with simple imprisonment for one month or a fine of Rs.10000 / — or with both. 90004 90005 Solemnization in Hindu Marriage 90006 90003 The Hindu Marriage Act, 1955 deals with ceremonies to be followed in registration of Hindu marriage, by the virtue of Sec. 7. The provision states that a Hindu marriage can be solemnized following customary rites and ceremonies of either of the parties. 90004 90019 90054 A Hindu marriage can be solemnized under the customary rites and ceremonies of either party. 90055 90020 90003 Where the rites and ceremonies include the saptpadi (the taking seven steps by the bride and the groom jointly around the sacred fire), the marriage becomes complete and binding when the seventh step is taken.90004 90003 These ceremonies may vary according to the customs and traditions followed by the parties. 90004 90003 Online Marriage Registration 90004 90005 Special Marriage Act, 1954 90006 90003 The Special Marriage Act applies to all citizens of India. Any person, irrespective of religion can solemnize and register their marriage under the Special Marriage Act, 1954. The persons intending to register marriage under this Act have to give notice thereof in writing in specified forms to the concerned marriage officer, in whose jurisdiction at least one of the parties to the marriage has resided for not less than 30 days immediately preceding the date on which notice is given.90004 90003 A copy of the notice is affixed on the notice board of the registration office and a copy of the notice is sent to the marriage officer of the area where either of the parties having present / permanent addresses for similar publication. After the expiration of one month from the date of publication of the notice, if no objections are received the marriage may be solemnized. In case of objection, the marriage officer conducts an inquiry and the marriage is solemnized after the inquiry concludes.90004 90003 On the day of solemnization, three witnesses are required plus basic identification documents required for marriage certificate which include proof of age and address of both parties, affidavit concerning these as well marital status, fit mental condition, non-relationship between the parties within the degree of prohibition, passport size photographs and with three witnesses to finally solemnize the marriage. After that, the couple may apply to have their marriage registered and get an official marriage certificate document from the registrar.90004 90003 The Special Marriage Act deals with both registrations and solemnization of marriage. Under this Act, certain conditions have been laid down under Sec. 4, which are considerably similar to those laid down under Sec. 5 of the Hindu Marriage Act, 1954. 90004 90003 According to this act, no religious ceremonies are a prerequisite for a marriage to be complete. 90004 90019 This Act lays down the following conditions for a marriage to be regarded as a lawful one, having legal standing, by the virtue of Sec.4: 90020 90021 90022 Neither of the party should have a spouse living at the time of the marriage 90023 90022 The physical and mental capacity of both the parties must be as per the section requires. 90023 90022 The age of the parties i.e. the female has completed the age of eighteen and the male has completed the age of twenty-one. 90023 90022 The parties are not within the degree of prohibited relationship provided that custom governing one of the parties permits such a marriage between them.90023 90036 90003 A marriage in violation of any of the above conditions will stand null and void under the Special Marriage Act, 1954. For the Hindus, Jains, Buddhists, and Sikhs marrying within these four communities, the Special Marriage Act тисяча дев’ятсот п’ятьдесят-чотири is an alternative to the Hindu Marriage Act 1955. 90004 90005 Marriage Registration Online 90006 90003 You can register marriage certificate online, but not in all Indian states. It is unavailable even in larger cities such as Mumbai and Bengaluru but is currently possible in Delhi.A resident of Delhi who wishes to avail of Online Registration of Marriage Certificate option may visit the website: http://edistrict.delhigovt.nic.in/ and comply with the following register marriage procedure: 90004 90003 1. Select the relevant district 90108 2. Fill in the details of the husband 90108 3. Select the ‘Registration of Marriage Certificate’ option 90108 4. Fill in the necessary details required in the Marriage Certificate document 90108 5. Select the desired date of appointment 90108 6.Select the ‘Submit Application’ option 90004 90003 An acknowledgement page will then appear with all the relevant details of your appointment and instructions to be followed. A temporary number will be allotted that will be found printed on the acknowledgement slip. The applicant must print and preserve a copy of the Application form and acknowledgement slip. 90004 90003 Applicants are also required to take a witness along with them to the Sub-registrar for marriage registration. A person who has attended the marriage of the parties can be a witness, provided the said person possesses a PAN Card and proof of residence.90004 90005 Purpose of Marriage Certificate 90006 90003 A Marriage Certificate is an official statement establishing the marital status of a couple. It is an important document, which one can rely upon to prove that they are legally married to someone, and for various other purposes like obtaining a passport, opening a bank account, changing one’s maiden name, and applying for an income certificate, among other things. A marriage certificate is essentially the legal proof of registration of a marriage.90004 90003 Your Special Day is Just a Click Away 90004 90003 In India, a marriage can either be registered under the Hindu Marriage Act, 1955 or under the Special Marriage Act, 1954. The Hindu Marriage Act applies to Hindus, whereas the Special Marriage Act applies to all citizens of India irrespective of their religion. The Hindu Marriage Act provides for registration of an already solemnized marriage and does not provide for solemnization of a marriage by a Marriage Registrar. However, the Special Marriage Act provides for solemnization of a marriage as well as registration by a Marriage Officer.To be eligible for marriage in India, the minimum age is 21 years for males and 18 years for females. 90004 90005 FAQs 90006 90003 It is important to understand the register marriage procedure to be followed to get a marriage registered as per law. 90004 90019 90131 Q. Who does one approach for marriage registration? 90132 90020 90003 For the registration of a marriage, one has to approach the office of the Sub Divisional Magistrate under whose jurisdiction the marriage has taken place or where either of the spouses stayed for at least six months before the marriage.90004 90005 What all Documents required for the marriage registration? 90006 90003 90139 90004 90141 According to the official website of the Delhi Government, the following documents are required to be submitted after being attested by a Gazetted Officer, for obtaining the registration of marriage as per Hindu culture: 90142 90021 90022 An application form or a Memorandum of marriage duly signed by the husband and wife. 90023 90022 Documentary evidence for proof of date of birth of both the parties.This age, under both the Hindu Marriage Act and the Special Marriage Act, is 21 years for males and 18 years for the female. This document may be in the form of a matriculation certificate / passport / birth certificate. 90023 90022 The residence proof of the husband and wife (Ration Card, Aadhar Card, Election Voter Id, PAN Card, or bills like Electricity Bill, etc.) 90023 90022 Two passport size photographs of both the parties and one marriage photograph. 90023 90022 Marriage invitation card.90023 90022 If the marriage was performed at a religious place, a certificate from the priest is needed to solemnize the marriage. 90023 90022 In case of marriage under the Hindu Marriage Act Rs. 100, and in case of marriage Special Marriage Act, Rs. 150, is needed to be submitted to the cashier of the district and the receipt is to be attached along with the application form. 90023 90022 90159 90160 The parties are required to give an affirmation that they are not related and that they do not fall within the degree of prohibited relationship, as laid down under the Hindu Marriage Act 1955 and the Special Marriage Act, 1955.90023 90022 An attested copy of the divorce decree / order in case of a divorcee and the death certificate of the spouse in case of a widow / widower. 90023 90022 90159 90160 If one of the parties belongs to other than Hindu, Jain, Buddhist and Sikh religions, a conversion certificate from the priest who solemnized the marriage (in case of Hindu Marriage Act) will be required. 90023 90022 An affidavit by both the parties stating the place and the date of marriage, date of birth, marital status at the time of marriage and nationality.90023 90036 90019 90131 Q. How does the registration of marriage take place in case of a Court Marriage? 90132 90020 90021 90022 An Affidavit has to be attested by the Magistrate / S.D.M. or Notary Public with Register Entry No. 90023 90022 An application form in the prescribed format. 90023 90022 Proof of age like Voters ID Card, Driving License or Matriculation Certificate. 90023 90022 Residence Proof like Voter ID Card, Driving License, Matriculation Certificate, or Passport. 90023 90022 7 Passport size photographs of the groom and the bride.90023 90022 The PAN Cards and the Residential Proofs of the three witnesses. 90023 90022 If one of the bride or groom is (are) a divorcee then a Certified copy of Decree of Divorce granted by the Court or 90023 90022 A death certificate is needed, in case of the death of either of the parties ‘last spouse. 90023 90022 In case one of the partners is a foreigner then, a No Impediment Certificate / NOC from the concerned Embassy and Valid VISA required. 90023 90036 90019 90131 Q. What is the criteria for Marriage Registration? 90132 90020 90003 90200 90131 1.Hindu Marriage Act 90132 90004 90003 After due verification of all the documents that have been submitted by the parties, for the concluding process, a day is fixed for the registration which is communicated to the parties. Both the parties are required to be present on the said day before the Sub-Divisional Magistrate, along with the Gazetted Officer who attended their marriage, 90004 90003 After all, the marriage registration process is done, and the SDM is satisfied with the proceedings, the certificate is granted on the same day.90004 90003 90131 2. Special Marriage Act 90132 90004 90003 For commencing the marriage registration process of marriage registration under this Act, and even before submitting the above-mentioned documents, both parties have to give a 30-day notice to the sub-registrar in whose jurisdiction at least one spouse has resided. 90004 90003 Both parties are required to be present after the submission of the documents for the issuance of public notice inviting objections. One copy of the notice is posted on the notice board of the office and another copy of the notice is sent via registered post to both the parties as per the address was given by them.90004 90003 The registration is done 30 days after the date of the notice, after deciding any objection that may have been received during the said period by the SDM. Both the parties along with three witnesses are required to be present on the date of registration. 90004 90019 90131 Q. What is the register marriage procedure between an Indian and a foreigner? 90132 90020 90003 There are no laws in India that prohibit an Indian from marrying a foreigner in India. 90004 90003 Undoubtedly, both must be legal of a sound mind and competent enough to marry.The Special Marriage Act, 1954 is applicable where an Indian and a foreigner intend to marry in India. But on the other hand, when an Indian intends to marry in any other country, the Foreign Marriage Act, 1969 is applicable. 90004 90003 Therefore, it can be inferred that a marriage between an Indian and a foreigner is a civil marriage. In such a scenario, first of all, a No Impediment Certificate / NOC from concerned the Embassy and valid VISA is required. All other documents and the procedures to comply with are the same as any other civil marriage performed under the Special Marriage Act, 1954.90004 90019 90054 Q. What is the register marriage procedure of Christian Marriages in India? 90055 90020 90003 Although the Hindu Marriage Act, 1955 and the Special Marriage Act, 1954 are the two main legislation governing the process of solemnization and registration of marriage in India, there is certain other legislation enacted to oversee the process of marriage solemnization and marriage registration between certain minority religions that are present in India. 90004 90003 For instance, the 90054 Christians and the Parsi community 90055 — 90004 90003 These minority religions are not covered under either of the two primary legislation but are given equal treatment and hence it was very essential for the Indian legislature to frame laws in this regard.90004 90003 All Christian marriages in India are governed by the Indian Christian Marriage Act, 1872, which provides for the solemnization of marriage either by a minister or by a priest of the church. 90004 90005 The Indian Christian Marriage Act 1872 90006 90003 The Indian Christian Marriage Act, 1872, says that all Christian marriages will be solemnized under its provisions. In addition to that, by the virtue of Sec. 4, it states that, apart from Christian-Christian marriages, the marriage of a Christian with a non-Christian can also be solemnized under this Act.90004 90003 The over-all conditions are the same as for the other marriages, i.e. the marriage should take place with the free consent of both the parties, bride and bridegroom should be of 18 and 21 years respectively, and neither party can have a spouse living. 90004 90003 Apart from this, the following procedure is to be followed if marriage is performed under this Act: 90004 90021 90022 90019 90054 Notice of intended marriage 90055 90020 90023 90036 90003 If both, bride and groom, reside in the same area, either party will have to notify the Minister of Religion of their intention to marry by the way of a notice.If both the parties reside in different areas, each party has to make a separate notice in writing to the Marriage Registrar located within their areas of residence. 90004 90003 The notice has certain important details like- 90004 90021 90022 If any of the party is minor: The father, if living, of the minor, or, if the father is dead, the guardian of the minor, and, in case there is no such guardian, then the mother of the minor, may give consent to the minor’s marriage, and such consent is hereby required for the same marriage, unless no person authorized to give such consent be resident in India.90023 90022 The Minister then issues a certificate in fulfilment of the notice to solemnize the marriage. 90023 90022 Persons authorized to solemnize: According to Sec. 5 of the Indian Christian Marriage Act, 1872, the following people are competent to solemnize a marriage. Marriages solemnized by anyone other than these individuals will stand void- 90023 90036 90270 90022 A Clergyman of the Church of Scotland, as long as that such marriage be solemnized according to the register marriage rules, rites, customs, and ceremonies of the Church of Scotland, 90023 90022 A Minister of Religion licensed under this Act to solemnize marriages, 90023 90022 In the presence of, a Marriage Registrar appointed under this Act or by him.90023 90022 An individual licensed under this Act to grant certificates of marriage between Indian Christians. 90023 90279 90005 Performance of marriage 90006 90003 A Christian Marriage is performed between parties to the marriage according to the rituals that are regarded as proper and essential as per a Minister or Priest performing the marriage. The marriage rituals require the presence of two witnesses apart from the minister or the priest performing the marriage. 90004 90003 If a marriage does not get performed within two months after the issuance of the certificate of notice, such a marriage can not be performed after the lapse of the two months, and then a fresh certificate of notice has to be applied for to solemnize the marriage.90004 90005 Marriage Registration 90006 90021 90022 The Indian Christian Marriage Act, 1872, under Part IV deals with the marriage registration performed under this Act. The parties are required to make an application for the marriage registration to the concerned authority in whose Jurisdiction either of the party has been residing. The Marriage Register is where the Registrar, who is present and performs the marriage of the couple, registers the marriage. 90023 90022 An acknowledgement slip of the registration is signed by both the parties to the marriage along with their witnesses and this is attached to the register as proof that the marriage was registered.These acknowledgement slips are sent out at the end of the month to the Registrar General of Births, Deaths, and Marriages. 90023 90022 Indian Christian marriages may also be endorsed under a special provision without prior notice. 90023 90036 90296 Documents Required: 90297 90270 90022 The complete Application Form 90023 90022 Passport Size Photographs 90023 90022 The Marriage Certificate document issued by the Minister of Priest who performed the marriage 90023 90022 Proof of Residence and Age of the Parties 90023 90022 An Affidavit certifying the mental and marital status of both parties.90023 90279 90019 90131 Q. What is the procedure of a Parsi marriage in India? 90132 90020 90003 A Marriage under the Parsi Marriage Act can be registered in the Office of the District Registrar under whose jurisdiction the marriage takes place. The Act considers the marriage unlawful under certain conditions laid down in Sec. 4, that says- 90004 90003 «No Parsi (whether such a Parsi has changed his or her religion or domicile or not) will contract any marriage under this Act or any other law in the lifetime of his or her wife or husband, whether a Parsi or not, except after his or her lawful divorce from such wife or husband or after his or her marriage with such wife or husband has lawfully been declared null and void or dissolved, and, if the marriage was contracted with such wife or husband under the Parsi Marriage and Divorce Act , 1865 or under this Act, except after a divorce, declaration or dissolution as aforesaid under either of the said Acts «.90004 90003 Any marriage performed in contradiction of this provision stands void. 90004 90019 90054 According to this Act: 90055 90020 90270 90022 A Parsi priest solemnizes the marriage. 90023 90022 The signatures of both the bride and the bridegroom are required along with signatures of three witnesses to issue a certificate of marriage. 90023 90022 The certificate needs to be sent to the Marriage Officer for registration along with the prescribed fee. 90023 90022 The parties must not fall under the ‘Degree of prohibited relationship’ laid down by Sec.53. 90023 90279 90003 90159 90160 Some Special Laws 90004 90019 90054 Q. What are the Rights of the Second Wife, if she’s Alive? 90055 90020 90003 The marriage registration laws in India have witnessed certain recent developments. 90004 90003 Several issues have also developed in the application of laws regarding the Rights of Second Wife under a Hindu marriage. In the absence of a legal position of the bigamy relationship under the Hindu law or any guidelines in this regard, the situation becomes very depressing and stressful for the women.90004 90003 When both the women feel cheated by the husband: — 90004 90003 In a scenario like this, it is very important to know that the second marriage is illegal under Hindu law if the first spouse is living. But, it must also be seen that such a relationship that reflects the image of the second wife as a victim who was not aware of her husband’s actions and thus she should not be made to suffer. 90004 90019 90131 Q. W 90132 90054 hat if the marriage is solemnized in the J & K? 90055 90020 90003 If the marriage is solemnized in the state of Jammu & Kashmir [J & k], the parties to the marriage are considered to be the Indian citizens-domiciled in the territories to which the Special Marriage Act extends.90004 90003 The marriage officer is duty-bound to display the notice of the intended marriage, by affixing a copy to some conspicuous place in his office. 90004 90019 90054 Q. What happens if the authorities refuse to solemnize the marriage? 90055 90020 90003 In case the marriage officer refuses to solemnize the proposed marriage between the two parties, then within thirty days of the proposed marriage, either party can appeal to the District Court — inside the local limits of whose jurisdiction the marriage officer has his office.90004 90003 The decision of the District Court, regarding the solemnization of the proposed marriage, will be final and binding. 90004 90019 90054 Q. What if two adults wish to marry in a temple? 90055 90020 90003 In a scenario like this, the marriage should be solemnized according to the rituals, customs, and practices under the Hindu culture. To prove such a marriage valid or legal in the eyes of law, there has to be a certificate, which is issued by the marriage registration office after going through the pictures and the statements of the witness present at the time of the marriage, other than the priest.90004 90019 90131 Q. What is the procedure for an 90132 90054 Arya Samaj Marriage? 90055 90020 90003 If the parties are Hindus (or they have converted to Hinduism), they can also opt for a marriage in the Arya Samaj Mandir. 90004 90003 This marriage is solemnized by the Arya Samaj Mandir following the Hindu customs and rituals and religious practices, after inspection of the required documents affirming the age and the consent of the parties. 90004 90003 Even if the marriage is solemnized by the Arya Samaj Mandir authorities, the parties still have to get the marriage registered by the Registrar.The registrar will go through the marriage registration process of checking the photographs, documents and the witnesses of the marriage before issuing the certificate. 90004 90019 90054 Q. What is the procedure for a Sikh marriage? 90055 90020 90003 In 2012 the Indian Parliament passed a law, allowing Sikhs to register their marriage under the Anand Marriage (Amendment) Act, 2012 [35]. The Anand Marriage Act was passed in 1909. There was no provision for the registration of marriages which were registered under the Hindu Marriage Act, 1955.Generally, Gurudwara is chosen for marriage. 90004 90003 A Gurudwara which is recognized has strict rules. Wherein the duly notarized affidavits of both the parties who should be Sikh by religion are taken before the marriage. There is even a demand that parents of both sides should be present for a proper Sikh Marriage ceremony. It is also known as Anand Karaj. There are also terms and conditions as per register marriage rules to be followed. 90004 #SnapABug_Button {90394 display: none! Important; 90394} 90394]]> .